Cuzco is coooool!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jojanneke morsch - WaarBenJij.nu Cuzco is coooool!!! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van jojanneke morsch - WaarBenJij.nu

Cuzco is coooool!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg jojanneke

25 Februari 2007 | Peru, Cuzco

Ziek en zielig zijn we maar iets langer in Huacachina gebleven..hoort er allemaal bij! Toen er langer dan twee uur tussen onze toiletbezoekjes zat namen we de bus naar Nazca. Vlak bij dit dorpje liggen de Nazca lijnen, die je vanuit de lucht mooi kunt bekijken. Dit zijn lijnen in de zandgrond van zo´n 60 cm diep, die verschillende figuren voorstellen (aap, papagaai etc.). Dus de volgende ochtend met de taxi naar een vliegveld, waar ons mini vliegtuigje al klaarstond, met piloot Raoul. In spanglish probeerde hij uit te leggen dat deze lijnen heel oud en bijzonder zijn en dat niemand weet hoe ze daar gekomen zijn...als je een beetje handig met een stokje bent leek het mij niet zo´n probleem.. maar dat heb ik maar even voor me gehouden!
Na Nazca op naar Cuzco. Uiteraard moesten we op de dag zelf nog een plek in de nachtbus reserveren, waardoor er alleen nog goedkope plaatsen waren in een prutbus, echt heel handig! Nou,we hebben een geweldige 15 uur gehad hoor! Het begon meteen al goed, binnen een uur bleek dat de airco besloot dat het nu wel mooi geweest was zo, terwijl de verwarming net lekker aan het opwarmen was..en uiteraard kon die om de een of andere reden niet zomaar uitgezet worden. Sieb zat naast de verwarming en had dus helemaal een heerlijk verwarmd plekje, hihi! Op een gegeven moment wist ze echt niet meer hoe ze moest zitten, afkoelen in het gangpad hielp inmiddels ook al niet meer want de hele bus verkeerde in tropische sferen, geweldig! En wat doet de host, die gaat dekens uitdelen, topactie! Ja nouja dat deedie normaal ook altijd voor het slapen gaan, haha, als blikken konden doden...
Toch een beetje ingedoeseld, om even later weer wakker te worden van gorgelende geluiden en stank, jawel, de maag van onze achterbuurvrouw trok de slingerweggetjes door de bergen niet al te best..heel fijn. Maargoed,we zijn in Cuzco aangekomen, en Cuzco is coool!! (ook letterlijk, tis hier stervenskoud!). We zitten hierop 3500 meter hoogte, dus twas wel even wennen. We hebben een tocht te paard gemaakt, onderweg kwamen we herdertjes tegen met een kudde schapen of alpaca´s (soortkleine lama).

Nadat we een paar dagen in Cuzco waren om aan de hoogte te wennen, begonnen we aan de inca jungle trail, vier dagen ploeteren door het tropisch regenwoud. De eerste dag werden we opgehaald door Alex, onze gids. Alex is jong en enthousiast, en hij spreekt engels,wij zijn er blij mee! Eerst stappen we in de bus, om een paar uur later op 4500 meterhoogte in the middle of nowhere er weer uitgezet te worden in de plensende regen, we beginnen goed! Als we ons in onze regenpakken hijzen hebben we even een gevoel van..waar zijn we aan begonnen! Maar vol goede moed laden we onze fietsen uit,want de eerste dag doen we alles op de fiets. De fietsen zien er ietwat oud uit, maar we gaan natuurlijk niet meteen beginnen metzeuren.. Als we 6uur, 1 lekke band en zes gebroken kettingen later in Santa Maria aankomen zijn we doodmoe maar hebben we een prachtige tocht achter de rug... De tweede en derde dag lopen we door de echte jungle, het is warm, vochtig en het stikt er van de muggen! Wel een ongelofelijk mooie track. Dit pad werd vroeger gebruikt door de postbode van de inca´s om nieuws vanuit het Machu Picchu heiligdom naar Cuzco te brengen. Deze mannen legden dit pad rennend af, voor ons een onmogelijke opgave! Eind vd middag komen we bij Aguas Calientas aan, oftewel heerlijk natuurlijk verwarmde baden van water uit de grond..super om alle zweet en modder af te spoelen. Nou dachten wij dathet hostel vd vorige avond al vrij armoedig was,nou, hier blijkt dat het nog erger kan, wat een treurige bedoening!
De laatste dag komt Alex ons al om half vijf wakker maken, zodat we voor zonsopgang bij de Machu Picchu zijn...tis vanaf hier nog maar anderhalf uur naar de MachuPicchu zegtie, eitje voorons! Wat hij er even vergeet bij te zeggen is dat het wel anderhalf uur trappen klimmen omhoog is,grapjas! Maarhet is het allemaal waard, deze oude inca stad is zo indrukwekkend...de gids verteld ons precies hoe het er in die tijd aan toe ging en hoe de mensen leefden,weaarom deze stad op deze onmogelijke plaats in de bergen is gebouwd...we zien het bijna voor ons..

Inmiddels weer terug in Cuzco, nog in overleg over waar we hierna naar toe gaan..liefs!

• 25 Februari 2007 - 18:23

Bibeb:

Hoi Jojanneke,
    Krijg net je mail binnen, gaaf dat je in Cuzco zit.
    Wij willen waarschijnlijk met de paasvakantie naar Peru en Cuzco staat bovenaan ons lijstje! Dus als je nog meer info hebt.....
    Veel plezier!
    Bibeb

• 25 Februari 2007 - 20:49

Nynke:

KIND, wat een onderneming!!! Wist dat je sportief was maar zo....

Petje af en ik kijk uit naar je prachtige foto's.

Dikke kus, Nyn

• 25 Februari 2007 - 22:05

Fons Tineke, Richard:

Geweldig, wat een tocht. En wat zal het koud geweest zijn in het begin. De foto's geven een heel mooi beeld.Indrukwekkend. Je conditie is weer opgevijzeld, niet meer laten afvijzelen hè!

Dikke knuffel voor onze lieverd.

• 25 Februari 2007 - 23:33

Aline:

Heej Does,

Hahaha, alsof ik mezelf zie staan op jouw foto's. Krijg meteen weer heimwee naar toen. Alhoewel... kan me nu opeens ook weer de kou, ziektes en zwaktes herinneren. En de Coca thee!!!
    Hier verder geen nieuws.
    Vermaak je en we mailen.
    Liefs, Aline

• 26 Februari 2007 - 15:23

Margot:

Hoi Jojanneke, ik lees met heel veel plezier al je verhalen en geniet van de mooie foto's. Arnoud en ik zijn net terug uit NL/ Oostenrijk. Het is weer prettig om op Curacao te zijn. Geniet ervan !
    liefs Margot

• 26 Februari 2007 - 17:21

Steven..:

Ziet er gaaf uit, doet me denken aan mexico jungle...
    besos
    5tm 25 maart argentina! zie ik je op de wedding?

• 26 Februari 2007 - 18:21

Madelon:

Heej Jo,

Wat fantastisch allemaal!! Ik krijg nu ook veel zin om een vakantie te gaan plannen! En ik ben ook alweer benieuwd naar de volgende reisverslagen....